سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حتما حتما ببینید. کل دنیای قابل درک برای انسان تا سال 2012



یکی از خارق العاده ترین تجربیات زندگی رو از دست دادین اگه اینو از ابتدا تا انتها نبینین!!!
واقعا باید از سازنده هاش تشکر کرد این همه زحمت کشیدن، و همچنین از دانشمندانی که مطالبش رو کشف کردن.
در صفحه ای که باز می شود اسکرول پایین تصویر را به سمت چپ و راست ببرید



تاریخ : یکشنبه 91/4/18 | 12:39 صبح | نویسنده : ف.س | نظرات ()

عمل جستجوی عیوب دیگران در قوانین اسلام عملی ناپسند و مذموم بوده و از آن نهی شده است .

از کلمات پیشوایان اسلام علت‌های متعددی برای این نهی می‌توان یافت :


1ـ اشاعه فحشاء

یکی از علل حرمت تجسّس ؛ اشاعه فحشاء و شیوع مفاسد در جامعه است .

خداوند در قرآن مجید صریحاً این عمل را مذمت کرده و آن را موجب عذاب الهی می‌داند :« اِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ اَنْ تَشِیعَ الف ? احِشَةُ فِى الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذ ? ابٌ اَلِیمٌ (1)

ترجمه : همانا برای کسانی که دوست دارند که اعمال زشت و ناپسند در میان جوامع مسلمین اشاعه پیدا کند ، عذاب دردناکی است .

پیشوایان اسلام نیز در موارد گوناگون می‌فرمایند :« مَنْ اَذاعَ فاحِشَةً کانَ کَمُبْتَدِئِها (2)

ترجمه : کسی که عمل زشت و قبیحی را پخش کند ، مثل کسی است که آن عمل زشت و قبیح را انجام می‌دهد .

شکی در این نیست که عیب‌جوئی از دیگران مصداق بارز اشاع فحشاء به شمار می‌رود .

عیب‌جوئی حدود الهی را می‌شکند

این صفت از جمله صفاتی است که حدود الهی را می‌شکند و آنها را از بین می‌برد و پرده‌های عصمت و قدس و تقوا را پاره می‌نماید .

ابوخالد کاهلی از امام سجاد علیه السلام نقل می‌کند که شنیدم می‌فرمود :

از جمله گناهانی که پردهعصمت و پاکی و قداست انسانها را در جوامع بشری پاره می‌کند ، ذکر عیوب دیگران می‌باشد (3)( ذکر عیوب الناس ...).

از اینرو است که غفلت از صفات زشت دیگران به عنوان نشانه‌ای از نشانه‌های کرم و جوانمردی نام برده شده است .

قال امیرالمؤمنین علیه السلام :« اشرف خصال الکرم غفلتک عمّا تعلم (4)بالاترین صفت کرم و جوانمردی غفلت تو از بیان آنچه که از صفات دیگران می‌دانی .

وصیّت رسول خدا صلی الله علیه و آله به علی علیه السّلام چنین است :« آیا می‌خواهی از شریرترین انسانها به شما خبر بدهم ؟ گفت : آری . ای رسول خدا فرمود : از جمل? آنها « الباغون للبراء العیب (5)یعنی کسانی هستند که دنبال عیوب انسانهای پاک بوده می‌خواهند از این طریق آبروی آنها را ببرند .

و چنین کسانی نمی‌دانند که گناه این کار از اصل عمل گناه دیگران بیشتر است چنان که علی علیه السلام ضمن روایت طولانی می‌فرماید :« اما ذکر موضع سترالله علیه من ذنوبه ما هو اعظم من الذنب الذى عاب به » : یعنی افشاء گناهی که خداوند آن را از دیگران مستور داشته ، بیشتر از گناهی است که گناهکاری آن را انجام داده است (6)

البته انسانها همواره در معرض انجام صفات زشت و بد قرار دارند ، شیاطین انسی نیز از خارج همواره در کنار انسانها ، آنان را به وسوسه‌های باطنی وادار می‌کنند و تمایلات نفسانی ، آنان را به سوی افعال زشت و صفات ناپسند دعوت می‌نمایند ولکن انسان مصمّم و مؤمن واقعی کسی است که به این وسوسه‌ها و نداهای شیطانی پاسخ منفی دهد به حریم عرض و آبروی دیگری تجاوز ننماید دائماً و در هر حال به خداوند پناه برد .

دعای امام سجاد علیه السلام در صحیف? سجادیه (7)این گونه است :

«.... اللهم انى اعتذر الیک من عیب مؤمن ظهر لى فلم استره ...» پروردگارا به تو پناه می‌برم از این که عیب مؤمنی نزد من آشکار و من نتوانم آن را مخفی نگاه دارم !

و نیز در وداع ماه مبارک رمضان امام چهارم شیعیان در صحیف? سجادیه (8)چنین می‌فرماید :

« پروردگارا از چند چیز به تو پناه می‌برم از جمله این که او انتهکنا به حرمة من غیرنا و ... یعنی به تو پناه می‌برم از این که حرمت و احترام غیر خودمان را هتک کنیم و صفات دیگران را آشکار سازیم .

ضد کشف عیوب دیگران ستر عیوب دیگران و اخفاء آنها است و این صفت نزد علماء علم اخلاق از شعب نصیحت و پند و اندرز دیگران و از صفات نیک انسانی محسوب می‌شود .

منابع:

1- سور? نور، آیه 19 و روایت منقول از وافی، ج3، ص 180اول صفحه

2- وافی، ج3، ص 163.اول صفحه

3- بحار، ج 73، ص 375اول صفحه

4- بحار، ج 75، ص 49اول صفحه

5- بحار، ج 75، ص 315.اول صفحه

6- وسائل الشیعة، ج11، ص 23 ـ نهج البلاغهاول صفحه

7- ص، 451اول صفحه

8- ص 308اول صفحه





تاریخ : شنبه 91/4/17 | 11:39 عصر | نویسنده : ف.س | نظرات ()

 

           بهشت                               یا                                   جهنم

     انتخاب                                     

                                      باتوست به کدام سو می روی؟؟

                                         

                                                 

    راهت را انتخاب کن...             

                        یا؟                     

                                            

                                        

 

 




تاریخ : شنبه 91/4/17 | 10:8 صبح | نویسنده : ف.س | نظرات ()

مرحوم شهید دستغیب نقل می کند که در چند سال قبل خانم محترمه و علویه ای که مداومت بر نماز جماعت مسجد جامع داشته به بنده گفت مدتها است که بجدم صدیقه طاهره فاطمه زهرا برای نجاتم متوسل شده ام تا اینکه شب گذشته در عالم رؤیا آن حضرت را دیدم عرض کردم: بی بی ما زنان چه کنیم که اهل نجات باشیم؟

فرمود: شما زنان به شش چیز مواظبت کنید تا اهل نجات شوید. و من غفلت کردم از پرسش آن شش چیز و از خواب بیدار شدم حال شما بگوئید آن شش چیز کدام است؟

بنده به نظرم رسید که در قرآن مجید آخر سورة الممتحنة وظایف زنان و شروط پذیرفته شدن بیعت آنها با رسول خدا را بیان فرموده است.

سپس به آیه 12 از سوره مزبور مراجعه نموده و شماره کردم، دیدم شش چیز است به آن علویه تذکر دادم که قطعاً مراد حضرت صدیقه کبری همین شش چیز است و برای اینکه زنان مسلمان وظایف خود را بدانند آیه مزبور با مختصر ترجمه ای نقل می گردد.

یا ایها النبی اذا جائک المؤمنات یبایعنک علی ان لایشرکن بالله شیئاً و لایسرقن و لایزنین و لا یقتلن اولادهن و لا یأتین ببهتان یفترینه بین ایدیهن و ارجلهن و لا یعصینک فی معروف فبایعهن و استغفرلهن الله ان الله غفور رحیم.

یعنی ای پیغمبر چون زنان مؤمنه پیش تو آِند و بخواهند که با تو بیعت کنند، باید عهد ببندند که شش چیز را ترک کنند (نخست) آنکه برای خدا هیچ چیز را شریک قرار ندهند.

(یعنی در ذات و صفات و افعال و عبادت به تفصیلی که در کتاب گناهان کبیره است).

(دوم) لایسرقن دزدی نکنید، از مال شوهران و اغربایشان و از هر کس دیگر.

سوم: لایزنین زنا نکنند.

چهارم: لایقتلن اولادهنّ؛ فرزندان خود را نکشند(و از کشتن فرزند سقط جنین، بلکه ماده تکوین بچه است یعنی نطفه و علقه و مضغه که سقط آنها هم حرام و موجب دیه است بتفصیلی که در کتاب گناهان کبیره است.

پنجم: لایأتین ببهتان؛ یعنی بهتان و دروغ از پیش دست و پای خود نبافند و بر کسی نبندند مانند اینکه بچه ای را از سر راه بردارد و بگوید آنرا زائیده ام و فرزندم هست و مانند اینکه زنان پاکدامن را قذف کنند و بهتان زنا بر آنها ببندند و بطور کلی هر بهتانی را باید ترک کنند.

ششم: لایعصینک؛ و ای محمد (ص) مخالفت تو را نکنند در هر چیز بآن فرمان دهی ( مانند: نماز و روزه، حج، زکوة، و ولایت و مانند لزوم اطاعت از شوهر و پرهیز از نظر و لمس با اجنبی و غیره).

فبایعنّ؛ یعنی پس با این زنان بر شرطهائیکه گفته شد بیعت کن و بر ایشان از خدا آمرزش خواه که خدا آمرزنده و مهربانست.




تاریخ : پنج شنبه 91/4/15 | 3:7 عصر | نویسنده : ف.س | نظرات ()

ای منتظران گنج نهان می آید 

آرامش جان عاشقان می آید

بر بام سحر طلایه داران ظهور 

گفتند که صاحب الزمان می آید




تاریخ : پنج شنبه 91/4/15 | 11:45 صبح | نویسنده : ف.س | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
وبلاگicon
Online User