سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا امامانِ خود را معصوم می نامید ؟

پاسخ :  به عصمت امامان شیعه ، که همگی اهل بیت پیامبرند ، دلایل متعددی موجود است و ما از میان آنها تنها یکی را یادآور می شویم :

بنابر نقل دانشمندان شیعه و سنّی ، پیامبر ( صلی الله علیه وآله ) در آخرین روزهای زندگانی خود فرمود :

« إنیّ تارکٌ فیکم الثّقلین کتاب الله و أهل بیتی و أنَّهُما لن یفترقا حتّی یردا علیَّ الْحوض » . ( 1 )

ـ من در میان شما دو یادگار سنگین و گرانبها بجای می گذارم ؛ یکی « کتاب خدا » ( قرآن ) و دیگری « اهل بیت من » و این دو هرگز از یکدیگر جدا نخواهند شد تا روز رستاخیز ، در کنار حوض کوثر به من برسند .

در اینجا نکته ای است جالب و آن این که : بدون شک قرآن مجید ، از هرگونه انحراف و اشتباهی در امان است و چگونه ممکن است که خطا به

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ مستدرک حاکم ، جزء سوم ، ص 148 . الصواعق المحرقه ، باب 11 ، فصل اوّل ، صفحه 149 . قریب به این مضمون نیز در کتاب « کنزالعمال » ، جزء اوّل ، باب الاعتصام بالکتاب و السنّه ، ص 44 و در مسند احمد ، جزء پنجم ، صفحه 182 و 189 و غیر آنها آورده شده است .

وحی الهی راه یابد ، در حالی که فرستنده آن خدا و آورنده آن فرشته وحی و دریافت کننده آن پیامبر خدا ( صلّی الله علیه وآله ) است ؟ زیرا عصمت هر سه بسان آفتاب روشن است و مسلمانان جهان ، پیامبر گرامی را در مقام اخذ وحی و حفظ و تبلیغ آن ، مصون از اشتباه می دانند و روشن است که هرگاه کتاب خدا از چنین عصمت راستین و استوار برخوردار باشد ، اهل بیت رسول خدا نیز از هر لغزش و اشتباه مصون خواهند بود . چراکه در این حدیث ، عترت پیامبر ، در جهت ارشاد و رهبری امت ، به عنوان قرین قرآن مجید قلمداد گردیده اند و به حکم « مقارنت » هر دو از نظر عصمت ، یک نواخت می باشند .

به بیان دیگر ؛ جهت ندارد که فرد یا افراد غیر معصومی قرین کتاب خدا شمرده شوند .

روشن ترین شاهد عصمت ائمه ( علیهم السلام ) همان عبارت پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) است که فرمود : « لَنْ یَفْتَرِقا حَتی یَرِدا عَلَیَّ الْحَوض » ؛ « این دو ( در هدایت و رهبری ) هرگز از هم جدا نمی گردند تا در کنار حوض کوثر ، بر من وارد شوند » .

هرگاه اهل بیت پیامبر از لغزشها در امان نباشند و در مواردی به خطا روند ، از قرآن که خطا در آن راه ندارد ، جدا گردیده و بی راهه می روند در حالی که رسول گرامی آن را بشدت نفی فرموده است .

البته مقصود از اهل بیت در سخن پیامبر ، همه بستگان نسبی و سببی آن حضرت نیستند ؛ زیرا شکّی نیست که همه آنان از لغزشها مصون نبودند .

بنابراین ، تنها گروه خاصّی از عترت وی ، چنین افتخاری را داشتند و این مقام و موقعیت بر جمع معدودی از آنان منطبق می باشد . و آنان همان ائمه اهل بیت ( علیهم السلام ) هستند که در طول تاریخ روشنی بخش راه امت و حافظ سنت پیامبر و نگهبان شریعت او بودند . 


 




تاریخ : سه شنبه 91/1/22 | 1:12 عصر | نویسنده : ف.س | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
وبلاگicon
Online User