سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از اخبارى که در علت نامگذارى حضرت فاطمه(سلام ‏الله‏ علیها)

به اسامى «فاطمه» و «بتول» وارد شده است مى‏ توان

استفاده کرد، فاطمه اسمى است که از اسماء حق تبارک

و تعالى مشتق گردیده، و بر عرش و جنت چنین نوشته شده است:

«انا الفاطر و هذه فاطمه».

در کتاب ذخائر العقبى مى‏خوانیم:

«قال رسول ‏الله(صل اللَه علیه و آله و سلم) لفاطمة:

یا فاطمه تدرین لم سمیت فاطمة؟ قال على: یا رسول ‏الله

لم سمیت فاطمة؟ قال: ان الله عز و جل قد فطمها

و ذریتها عن النار یوم القیامة.»1

«پیامبر اکرم (ص)به فاطمه(س) فرمود:

آیا مى‌دانى چرا اسم ترا فاطمه نهاده‏ اند؟

على(ع) عرض کرد:

یا رسول ‏الله خودتان بفرمایید سبب این تسمیه چیست؟

پیامبر اکرم (ص)فرمود:

سبب این است که خداى تعالى فاطمه و شیعیان او را از

آتش روز قیامت منقطع و دور نگه داشته است.»

روایت مذکور را محب‏ الدین طبرى در ذخائرالعقبى از

ابن‏ عساکر نقل کرده است و اضافه مى‏کند که این حدیث را

امام على بن موسى الرضا(علیهماالسلام) نیز در مسند

خود ذکر کرده است. محب‏ الدین طبرى مى‏ گوید حضرت رضا در کتاب

مسندش چنین مى‏ فرماید:

«ان رسول ‏الله صلى الله علیه و آله و سلم قال:

ان عز و جل فطم ابنتى فاطمه و ولدها و من احبهم من النار

فلذلک سمیت فاطمه.»2

«پیامبر اکرم(ص) فرمود:

به درستی که خداى تبارک و تعالى دخترم فاطمه

و فرزندانش را و هر کسى را که آنان را دوست بدارد

از آتش منقطع و دور گردانیده است و از این جهت است

که او را فاطمه نامیده ‏اند.»


1ـ ذخائرالعقبى ص 26، ینابیع الموده ص 194، ارحج المطالب ص 24، 263، 445. نسائى و خطیب بغدادى روایت مى‏کنند که پیامبر فرمود: «ان ابنتى فاطمه حوراء آدمیه، لم تحض و لم تطمث، انما سماها فاطمه لان اللَّه فطمها و محبیها عن النار». (الصواعق المحرقه ص 245، کنز العمال ج 12/ 109/ ح 34226).

2ـ ذخائرالعقبى ص 26، ینابیع الموده ص 194، ارجح المطالب ص 445 263 24.




تاریخ : دوشنبه 91/1/14 | 8:42 عصر | نویسنده : ف.س | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
وبلاگicon
Online User