قوله تعالی: الَّذِی خَلَقَکُم مِن نَفسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنها زَوجَها وَ بَثَّ مِنهُما رِجالًا کَثِیراً وَ نِساءً عیاشی بسند خود در ذیل اینکه آیه از ابی بکر حضرمی روایت کرده گفت سؤال نمود از من حضرت باقر علیه السلام مردم چه میگویند در باره تزویج کردن آدم فرزندان خود را
عرض کردم گویند حوا برای آدم در هر شکمی پسر و دختری بزائید پس از آنکه آنها بحد رشد و بلوغ رسیدند و غریزه شهوت در آنان هویدا شد تزویج نمود دختران را به پسرانی که با آنها متولد نشده بودند و باین روش نسل بشر افزایش و صورت گرفت، فرمود آنحضرت دروغ میگویند اینکه سخنان را مجوسیها گفتهاند تا برای صحت عمل و کردار خودشان که با محارم خود ازدواج میکنند دلیل و شاهد باشد ای حضرمی بدان انتشار نسل بشر از اینقرار است وقتی شیث هبة اللّه متولد شد و بحد بلوغ رسید آدم از خداوند تقاضا کرد که برای او زوجهای بفرستد خداوند حور العینی را بزمین فرستاد از برای شیث، آدم او را تزویج بفرزند خود کرد چهار فرزند پسر از او بوجود آمد خداوند امر کرد بآدم که جنیهای بفرزند دیگرش تزویج نماید از آن جنیه چهار فرزند دختر متولد شد اینکه دختران را بازدواج پسران شیث در آورد آنچه زیبائی و جمال است از حور العین و هر چه حقد و کینه توزیست از طرف جنیه و آنچه بردباری و حلم است از جهت آدم است وقتی آن حوریه فرزندان را بزمین نهاد خداوند او را بآسمان بالا برد.
و بسند دیگر از آنحضرت روایت کرده فرمود وقتی پسران آدم بحد رشد و کمال رسیدند خداوند چهار حوریه بزمین فرستاد و امر فرمود که بچهار فرزندانش آدم آنها را تزویج کند از ایشان فرزندانی بوجود آمد پسر و دختر وقتی بالغ شدند دخترانبرادر را به پسران دیگر تزویج کرد و پس از تولد خداوند آن حوریهها را بآسمان بالا برد و فرمود بجای آنان چهار جنیه تزویج آن پسران بنماید و به اینکه صورت نسل بشر توسعه یافت پس آنچه حلم و بردباریست از طرف آدم باشد و هر چه حسادت و بدبینی و زشتی مشاهده کنید از ناحیه جنیه و آنچه زیبائی و صفا و نیکوئی به بینید از جهت حوریه است.
و نیز بسند خود از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده فرمود خداوند آدم را از آب و گل آفرید بدین سبب همت اولاد آدم در آب و گل است و حوا را پیش پای آدم خلق فرمود لذا همت زنان توجه کردن بمردان است پس باید زنان را در خانهها حفظ کنید.
منبع:اهل بیت . تفسیر جامع آیت الله بروجردی
إبن بابویه از عبد اللّه بن عباس روایت کرده گفت پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود هر کس دوست داشته باشد که به ریسمان محکم خدا تمسک جوید که هرگز بریده نشود باید توسل جوید به ولایت برادرم و وصیم علی بن أبی طالب علیه السّلام زیرا هلاک نشود کسی که دوست داشته باشد او را و نجات نیابد هر که علی علیه السّلام را دشمن بدارد.
و نیز به سند دیگر روایت کرده فرمود رسول خدا، عروة الوثقی علی(ع) و حسن (ع)و حسین(ع) و ائمه از فرزندان حسین(ع) می باشند هر کس اطاعت آنها کند خدا را اطاعت کرده و هر کس معصیت و نافرمانی آنها را بنماید معصیت خدا را نموده است و آنها وسیله معرفت خدا می باشند.
و نیز به سند خود از حذیفة بن اسید روایت کرده گفت فرمود پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بمن ای حذیفه حجة خدا بر شما مسلمانان بعد از من علی بن أبی طالب(ع) است کافر به او کافر به خدا است شریک قرار دادن برای علی(ع) شریک قرار دادن برای خداست .
منبع : اهل بیت (ع)
ابن بابویه به سند خود از حضرت صادق (ع) روایت کرده که فرمود : خداوند ، ارواح را پیش از بدن ها به دو هزار سال خلق کردو بالاترین و شریفترین ارواح را ، ارواح محمد (ص) و علی (ع) و فاطمه (س) و حسن (ع) و حسین (ع) و ائمه از نسل حسین (ع) قرار داد و نور آنها تمام آسمان و زمین را فرا گرفت .خداوند به آسمان و زمین و کوه ها خطاب فرمود :
در کافی به سند خود از حضرت صادق (ع) روایت کرده که فرمود : شکر نعمت ، دوری جستن از حرامهای خدا است و تمام شکر خداوند گفتن « الحمدلله رب العالمین » است.
در صحیفه حضرت رضا (ع) است که فرمود :
آیه ای در قرآن به لفظ « یا ایها الذین آمنوا » نیست مگر آنکه در حق ما ائمه نازل شده است .
منبع :برهان . جلد 1 .ص 166