سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا میدانید صفات یک مومن چیست؟
حدیثی که اینجا پست می کنم از کلام امام علی (ع) است و از کتاب اصول کافی نقل می کنم.
امید است که ما هم گوشه ای از این صفات را داشته باشیم.
امام صادق علیه السلام فرمود : مردیکه نامش همام و خداپرست و عابد و ریاضتکش بود ، در برابر امیرالمومنین علیه السلام که سخنرانی می فرمود برخاست و گفت : یا امیرالمومنین !
اوصاف مومن را برای ما آنطور بیان کن که گویا در برابر چشم ماست و به او می نگریم ، فرمود:
ای همام ، مومن همان انسان زیرک و باهوشی است که شادیش بر چهره و اندوهش در دلش باشد ، فراخ دل تر از همه چیز و متواضعتر از همه کس است ، از هر نابودی گریزان و به سوی هر خوبی شتابانست ، کینه و حسد ندارد ، به مردم نمی پرد و دشنام نمی دهد ، عیبجو نیست و غیبت نمی کند ، گردن فرازی را نمی خواهد و شهرت را ناپسند شمرد ، اندوهش دراز و همتش بلند و خاموشیش بسیار است ، با وقار است و متذکر ، صابر است و شاکر ، از فکر خود غمناک است و از فقر خویش شادان ، خوش خلق و نرم خو است ، با وفا و کم آزار است ، دروغزن و پرده در نیست.

اگر بخندد دهن ندرد و اگر خشم کند سبکسری نورزد ، خنده اش بر لبهاست و پرسشش برای دانستن و دوباره پرسیدنش برای فهمیدن ، دانشش بسیار و بردباریش بزرگ و مهربانیش زیاد است ، بخل نورزد و شتاب نکند ، دلتنگی نکند و مستی ننماید ، در قضاوت خلاف حق نگوید و در علمش بیراه نرود ، از سنگ خارا محکمتر است و در کسب و کار از عسل شیرین تر ، نه حریص است و نه بی تاب و نه خشن و نه پر مدعی و نه متکلف و نه پر کنجکاو ( در امر دنیا ) ، نزاع کردنش نیکو و مراجعه کردنش شرافتمندانه است ، عادلست اگر خشم ورزد ، ملایمست اگر چیزی خواهد ، بی باک و پرده در و زور گو نیست ، دوستیش صمیمانه وپیمانش محکم و در قرار داد باوفاست.

مهربان و چسبان و بردبار و گمنام و کم زوائد است ، از خدای عزوجل راضی و مخالف هوای نفس خویش است ، بزیر دستش درشتی نکند و در آنچه به او مربوط نیست وارد نشود ، یاور دین وحامی مومنین و پناه مسلمین است ، ستایش مردم از او گوشش را ندرد ( فریفته اش نسازد ) و طمع دلش را نخراشد ، بازی های کودکانه حکمتش را نگرداند و  نادان به دانشش پی نبرد.

می گوید و به کار می بندد ، دانشمند است و دور اندیش ، ناسزا نگوید و سبکی نکند و صله رحم کند و بر آن ها گرانبار نشود ، بخشش کند بدون اسراف ، نیرنگ باز و حیله گر نیست ، پیگیر عیب کسی نباشد و بر هیچکس ستم نکند ، با مردم ملایمت دارد و ( برای قضاء و حوائج آنها ) در روی زمین کوشش می کند ، یاور ناتوانست و دادرس بیچاره ، پرده ای را ندرد و رازی را آشکار نسازد ، گرفتاریش زیاد و شکایتش اندک است ، اگر خوبی بیند به یاد آورد و اگر بدی بیند نهان کند ، عیب را بپوشد و غیب نگهدارباشد ( آبروی مردم را در نبودشان نگهدارد ) ، از خطا در گذرد و از لغزش چشم پوشی کند ، به نصیحتی آگاه نشود که آنرا رها کند و هیچ کج روی را اصلاح نکرده نگذارد ، امین است و باوفا و پرهیزکار و پاکدامن و بی عیب وپسندیده ، نسبت به مردم عذر پذیر است و از آنها به نیکی یاد می کند و حسن ظن دارد و در نهان خود را ‌( و خود را به عیب ) متهم می کند.

از روی فهم و دانش برای خدا دوست شود و با دور اندیشی و تصمیم برای خدا از مردم کناره گیرد ، شادمانی نابخردش نسازد و خوشحالی بسیار عقلش را نبرد ، یادآور دانا باشد و معلم نادان ، کسی از او انتظار شر ندارد و از بلایش نترسد ( زیرا شر و بلا به کسی نرساند ) ، کار وکوشش هر کس را از خود خالص تر داند و نفس هر کس را از نفس خویش صالحتر شناسد ، عیب خود را میداند و گرفتار غم خویش است ، جز به پروردگارش به چیزی اعتماد نکند ، غریب و یکتا و بی علاقه ( و اندوهگین است ) ، برای خدا دوستی کند و در راه خدا جهاد نماید تا از خوشنودی او پیروی کرده باشد ، خودش به خاطر خویش انتقام نگیرد ( بلکه انتقام را به خدا واگذارد ) و در مورد خشم پروردگارش دوستی نکند.

با فقرا بنشیند و با راستان راست باشد و اهل حق را یاری کند ، یاور خویشاوند است و پدر یتیم و شوهر بیوه زنان و مهربان به مستمندان ، در گرفتاری ها آرزوی او کشند و در سختی ها به او امیدوارند ، با نشاط است و خوشرو ، نه عیبجو و ترش رو ، محکم است و فرو خورنده خشم ، خندان لب است و دقیق نظر و بسیار پرهیز ( نادانی نکند و در برابر نادانی دیگران بردباری ورزد ) بخل نکند و در برابر بخل دیگران صبر کند ، تعقل کند تا شرم ورزد و قناعت کند تا بی نیاز گردد.

شرمش بر شهوتش برتری دارد و دوستیش بر حسدش و گذشتش بر کینه اش ، جز سخن درست نگوید و جز لباس اقتصاد نپوشد ، با تواضع راه رود و در اطاعت پروردگارش خاضع باشد، در همه احوال از خدا راضی است ، نیتش خالص است و اعمالش بی غش و نیرنگ بازی ، نگاهش عبرت است و سکوتش فکرت و سخنش حکمت ، خیر خواه و بخشنده و برادر است ،در نهان و آشکار نصیحت کند ، از برادرش دوری نکند و غیبت ننماید و با او مکر نورزد ، بر آنچه از دستش رفته افسوس نخورد و بر مصیبتی که به اورسیده اندوهگین نشود ، توقع بیجا ندارد و هنگام سختی سست نشود ، در زمان خوشی مست نگردد ، بردباری را با دانش آمیزد و عقل را با صبر ، تنبلی را از او دور بینی ونشاطش را پیوسته ، آرزویش نزدیک و لغزشش کم است ، منتظر مرگ است و دلش خاشع ، به یاد خداست و نفسش قانع و جهلش زدوده و کارش آسان است ، برای گناهش غمگین است و شهوتش مرده و خشمش فرو خورده و خلقش نا آلوده ، همسایه اش از او آسوده است و بر سر خود پسندی نیست ، به آنچه برایش مقدر شده قانع است ، بردباریش متین و کارش محکم و تفکرش بسیار است.

با مردم در آمیزد که دانا شود وسکوت کند که سالم ماند و بپرسد که بفهمد و تجارت کند که سود برد ، گوش دادنش به سخن خوب برای بالیدن به دیگران نیست ( پست حساس را نپذیرد که آن را وسیله گناه و زشت کاری سازد ) و سخن گفتنش برای زورگویی به دیگران نیست ، خودش از خویش در زحمت است و مردم از او در راحت ، خودش را برای آخرتش به زحمت افکنده و مردم را از شر وآزار خود راحت ساخته ، اگر بر او ستمی شود صبر کند تا خدا برایش انتقام گیرد ، دوریش از هرکه دوری می کند بغض و کناره گیری از آلودگی است و نزدیکی اش به هر که نزدیک میشود ملایمت و مهربانی است ، دوریش برای خود پسندی و بزرگ فروشی نیست و نزدیکی اش برای فریب ونیرنگ نیست بلکه از پیشینیان اهل خیر پیروی کند و خود پیشوای نیکان پس از خود باشد.

راوی گوید : همام فریادی کشید و بیهوش بیفتاد ، امیرالمومنین (ع) فرمود : همانا به خدا من از بیتابی او ترسان بودم . سپس فرمود : اندرزهای رسا با اهل اندرز چنین میکند.

شخصی عرض کرد : شما را چه شده ؟ ( که فریاد نکشی و بیهوش نشوی ) فرمود : هرکسی را اجلی است که از آن نگذرد و سببی است که از آن تجاوز نکند ، آرام باش و دیگر مگو که شیطان این سخن را به زبانت دمید.

 




تاریخ : سه شنبه 90/4/28 | 9:36 صبح | نویسنده : ف.س | نظرات ()

[تصویر: 9eu0ss5dyvevstco19zq.gif]

 گلی گم کرده‌ام می‌جویم او را

به هر گل می‌رسم می‌بویم او را

گل من نی بود این و نه آنست

گل من مهدی صاحب زمان است

دلم اندر هوایش می‌زند پر

شرر افکنده بر جانم چو آذر

خوش آن روزی که با شم یاور او

بمانند گدایان بر در او

خوش آن روزی که من پروانه باشم

فدای آن گل یکدانه باشم

خوش آن روزی که من بر عهد دیرین

نثار او کنم این جان شیرین

الا ای گل کجایی جان فدایت

چه باشد گر که گردم خاک پایت

ز درد انتظارت جان به لب شد

تن فرسوده‌ام در تاب و تب شد

بسی رفتند و مردند از فراقت

ندیدند در جهان آن روی ماهت

"نبوی گرگانی




تاریخ : شنبه 90/4/18 | 4:58 عصر | نویسنده : ف.س | نظرات ()

سوره نساء آیه ی 122 :

و کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند به زودی آنها را در بهشتهایی در می آوریم

که از زیر آنها نهرها جاری است و همیشه درآن جاودانه اند. خدا به حق وعده داده است

و چه کسی از خدا راستگو تر است ؟

امام علی (ع) درنهج البلاغه می فرمایند :

چند روز کوتاه (دنیا )را صبر کردند که این صبر آسایش همیشگی را در پی داشت،

و این تجارتی پر سود است که خدایشان برآنها آسان ساخته است .

امام سجاد (ع) می فرمایند :

چون اهل بهشت وارد بهشت می شوندو نعمتهای بهشتی در اختیار قرار می گیرد ،

به آنها خطاب می رسد آیا به شما خبر ندهم از آنچه بهتر است از آنچه در میان آن هستید؟

آنان می گویند : چه چیزی است که از این همه نعمت بهتر است ؟

خداوند تبارک و تعالی می فرماید :رضایت من از شما و محبت من به شما

بهتر و برتر است از آنچه در آن هستید .

آنان نیز کلام خداوند متعال را تایید می کنند .

امیر المومنین (ع) می فرمایند :

آسایش و خوشی در آن پایان نمی پذیرد و ساکن در آن به جای دیگری کوچ نمی کند

، جاوید در آن پیر نمی شود و ساکن در آن فقیر نمی گردد .

 

امام باقر (ع) در تفسیر آیه ی  «واذا رایت ثم نعیما و ملکا کبیرا » «و چون آن جایگاه نیکو را مشاهده کنی ،

عالمی پر نعمت و حکومتی بی نهایت بزرگ خواهی یافت .» می فرمایند:

پادشاهی و سلطنت برای ولی خدا در بهشت به حدی است که ملائکه ی فرستاده ی خدا از او اذن ورود می گیرند

و بدون اجازه ی او بر او وارد نمی شوند، این است آن پادشاهی درست و با عظمت .

نور الثقلین / ج5/ص484

 

 




تاریخ : شنبه 90/4/18 | 9:35 صبح | نویسنده : ف.س | نظرات ()

امام علی(ع) می فرمایند:

به باطل کردن اراده و ازبین بردن همـّت (خدارا شناختم)هنگامی که تصمیم برانجام کاری را گرفتم،

 پس بین من و تصمیمم مانع شدومن اراده کردم، پس قضا با آن مخالفت کرد،

(پس) دانستم که مدبّر، غیر از من است .

اصول کافی -جلد 1-ص131/توحید صدوق -ص288

امام صادق (ع) می فرمایند :

دین را خوب بفهمید زیرا هرکس که در دین، فهم دقیقی نداشته باشد [مانند]عرب بیابانی است .

اصول کافی-جلد1-ص36

امام علی (ع) می فرمایند :

هرکس بیشتر به یاد قیامت باشد گناهانش کمتر می شود.

غررالحکم-جلد 5-ص365

امام صادق در پاسخ به ابن ابی العوجاءکه  نسبت به اعمال و مناسک حج سخنان مسخره آمیزی می گفت ، فرمودند:

اگر معادی نباشد - که هست - اینان ضرر نکرده اند ولی اگر معادی وجود داشته باشد

آنگاه شمادر خسران و زیان ابدی خواهید بود . 

 

 

 




تاریخ : سه شنبه 90/4/14 | 7:9 عصر | نویسنده : ف.س | نظرات ()

 

شیر را بچه همی ماند بدو           تو به پیغمبر چه می مانی ؟ بگو

1-عفو کردن کسی که به ما ظلم کرده است

2- عطا و بخشش به کسی که ما را محروم کرده است

3-پیوند و ارتباط با کسی که با ما قطع رابطه کرده است

4- عیادت از شخصی که از ما عیادت نکرده است 




تاریخ : دوشنبه 90/4/13 | 8:52 صبح | نویسنده : ف.س | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
وبلاگicon
Online User