خدایا صفای بزم ما خاکیان در برابر نگاه قدسیان در صبحی که آفتاب بهار(( مهدی عج )) طلوع می کند چگونه خواهد بود!
ای تصنیف سرخ ترانه های انتظار، بلبل بهار ظهور کی ترانه آمدنت را سر خواهد داد
ا ی خورشید منظومه آل یاسین ، کی از نقطه اعتدال بهاری گذر خواهی کرد
خورشید بهار تو کی طلوع خواهد کرد تا شب شمردن ستارگان پایان یابد
ای روزهای خاکستر گرفته این بهار مال توست ،ما که فریفته رنگ و رخساره دنیاییم و بهارمان را به فراموشی سپرده ایم!
ما که آفتاب را از یاد برده ایم و در انتظار ابر باد می پیماییم چگونه میتوان در این سرا پرده جام باران را شکست؟
مهدی جان چگونه دست افشانم و پای کوبم درحالی که دستی مرا نمی نوازد ونگاهی مرا نمی خواند باغ دلم را بهاری بهتراز بهشت تو نیست پس ای بهار بهاران بیا که من ایستاده ام به انتظار تو
مهدی جان بهار من تویی هرموقع حلول نسیم تو وزیدن گرفت بهار را تبریک خواهم گفت
طبق روایات، سه بهار هستی داریم که شامل
قرآن (بهار فقها)
پیامبر (بهار سرزمینها)
و امام عصر (بهار مردم) است.
حجتالاسلام احد عبداللهی ضمن استناد به روایات اسلامی
و شیعی گفت:
با توجه به منابع روایی و ادعیهای که در اختیار ماست،
جهان هستی 3 بهار دارد.
یکی از این بهارها قرآن است که به بهار دلها، نامیده میشود.
البته امام علی (ع) درباره قرآن میفرماید:
«خداوند قرآن را آبی برای عطش علما
و بهاری برای قلوب فقها قرار داده است».
دومین بهار هستی با توجه به سخن امام صادق (ع)
پیامبر اکرم (ص) است.
امام ششم شیعیان در این باره فرموده است:
«پیامبر (ص) رحمت برای بندگان و بهار سرزمینهاست».
این دانش آموخته مرکز تخصصی مهدویت در ادامه اظهار کرد:
با توجه به عبارت «السلام علی الربیعالانام و نذرةالایام»
که در زیارتنامه حضرت مهدی (عج) آمده است،
حضرت صاحبالامر را به عنوان بهار مردم
و شادی روزگاران معرفی کرد، امام زمان (عج) سومین بهار هستی است.
وی افزود: بهار، پیامآور رویش و شادیهاست
و امام عصر (عج) نیز بهار دلها و سرسبزی روزگاران است.
این کارشناس مسائل مهدویت ادامه داد:
در بررسی روایات عصر ظهور و دولت مهدی،
ما شاهد جلوههای خاص بهاری
هنگام قیام حضرت قائم (عج) هستیم.
روایات ما مملو از جلوههای بهاری در باره بحث مهدویت است.
از ویژگیهای بارز و برجسته عصر ظهور،
بهاری بودن آن است.
یعنی شکوفایی انسان و رونمایی از همه استعدادها
و ظرفیتهای وجودی انسان است.
تشابهات بسیاری بین بهار و امام زمان (عج) وجود دارد.
در بهار، باران فراوان و جوشش رودها را شاهد هستیم
و در روایات نیز
امام زمان (عج) تشبیه به ابر بارنده بهاری شده است.
وی گفت: با آمدن بهار، خستگی تابستان، برگریزان پاییز
و سردی زمستان به اتمام میرسد و با آمدن امام زمان (عج)
نیز ظلمها و ستمها از بین خواهد رفت.
در این باره امام رضا (ع) میفرماید:
«به هنگام ظهور حضرت حجت (عج) جهان با نور پروردگار
میدرخشد و امام، میزان را به عدل میان مردم قرار میدهد
و دیگر کسی در حق دیگری ستم نمیکند».
حجتالاسلام عبداللهی در پایان سخنان خود گفت:
یکی از دستاوردهای امام زمان (عج)
زدودن بدعتها و باطلها به کمک یاوران خود خواهد بود.
در این فرخنده فروردین وخرم جشن نوروزی
نصیب ملّت ایران سعادت باد و به روزی
خدای رحمان نوید سال نو را
به دوش نسیم بهاری گذاشت
تا در ترنّم نغمه بامدادی
یامقلّب القلوب والابصار
زیبا بیاندیشیم،
زیبا حرکت کنیم ،
زیبا نفس بکشیم
و زیبا سپاس گوییم .
با توکّل به عنایات حضرت حق ،
در پرده نمایی بهار دل انگیز ،
به امید سرفرازی و اقتدار و عزّت فرهنگ
و علم و دانش ایران زمین سرو قامت ایستاده ایم.
روزهایتان بهاری
بهارتان جاودانی
عیدتان تا ابد مبارک
اگر چه بهار مدرسه ایست که درس های فراوانی دارد،
اما قرآن کریم بهار را بهترین بهانه برای یادآوری
دو نکته مهم و محوری قرار داده است:
1-خدا باوری(توحید)
2-معادباوری(قیامت)
آن ها که در عظمت خالق یکتا و قدرت بیکران او تردید دارند،
آنان که در امکان زندگی پس از مرگ شک دارند،
به بهار بنگرند که چون قیامت است
که سال های سال در برابر چشمانشان تکرار می شود.
مگر هر سال زمین های مرده در برابر چشمان ما
زنده نمی شوند؟ چه جای تعجب است که انسان های مرده
پس از سال ها جان بگیرند و سر از خاک بردارند؟!
قانون حیات و مرگ همه جا یکسان است.
اگر محال باشد که انسان ها بعد از مردن و خشک شدن
به زندگی برگردند، پس چرا این همه گیاهانی که می میرند
و می پوسند و خاک می شوند، بار دیگر در حیات نوینی
پا به عرصه وجود می نهند؟
چرا زمین های مرده پس نزول حیات بخش باران
تکان می خورند و به جنبش و حرکت در می آیند
و لباس زیبای زندگی به تن می کنند
وبا روییدن گیاهان و برآوردن شکوفه ها
وخندیدن گل ها (که همه نشانه زندگی هستند)
شور محشر به پا می کنند؟
اهداف دیگری که آیات قرآن دنبال می کنند عبارتند از:
- توجه به انسان کامل و قرآن به عنوان بهار حقیقی ،
- تذکرات اخلاقی مثل حیا ، چشم پوشی ،
- برکت بخش بودن زندگی ، خدمت به دیگران و انفاق ،
- استفاده بهینه از طبیعت و مواهب طبیعی.
- در قرآن به جای بهار از سنبل های آن مثل آب ،
- باران ، ابر ، باد ، گیاهان ، حرکت زمین ، رعد و برق و ....
- استفاده شده است.
- بهار از منظر قرآن مظهر رحمت ، قدرت و حقانیت حق است
- و گواه حقیقت معاد، با این حال برکات فراوان دیگری
- هم از بهار بیان می کند: پاکی و طهارت(فرقان 48)-
- برکت(ق 9)- گسترش رحمت(اعراف 57)-
- رزق الهی(جاثیه 5)- سرور و شادی(روم 48)-
- زندگی(زخرف 11)
- سوره هایی که بیشترین اشاره را به این برکات
- و نشانه های موجود در فصل بهار کرده اند
- عبارتند از: روم ، نحل و حج.
سلام بر آنکه شمشیر برکشیده و ماه تابان و نور درخشان است.
سلام بر آفتاب شب ظلمانی جهان و قرص ماه ایمان.
سلام بر بهار مردمان و نشاط آفرین روزگار.
«شب هجرانت ای دلبر، شب یلداست پنداری رخت نوروز
و دیدار تو، عید ماست پنداری »
ای بهار دلها و امیدبخش انسانها و سرور و شادی روزها،
ای شکوفه طه و غنچه شکفته زهرا، علیهاالسلام.
ای طاووس خوش خرام بهشت اعلی،
ای تمام محبت،
ای گرد و غبار مقدمت توتیای چشم ما،
ای کعبه امید عیان شو.
ای درخشش هستی بتاب!
ای خورشید جان و جهان جلوه گر شو!،
ای مرهم سینه ها درمان کن.
ای صاحب شمشیر بران آغاز کن!
ای ساحل پیروزی ظاهر شو!
مهدیا! می خواهیم به قله کوه انسانیت برسیم،
دستمان را بگیر،
ما به افق تابناک فروغ ازلی خیره می شویم
و به امید آمدن روزهای شادی و لحظه های نورانی،
خود را از مهر تو سرمست می سازیم
و دست طلب و ادب به دامان تو در می آویزیم
و به تولای تو چنگ می زنیم.
ما همچو گدایان سر راهت می نشینیم
تا با طلعت رشیده خویش، بر زمین و زمان عطر ولایت بپاشی
و ما در فضای عطرآگین کرامت تو، جان تازه بگیریم
و نماز شکر را به امامت تو برپا کنیم
و در برابر رب کعبه خاضع شویم
و ویرانی ظلم و آزادی انسان را جشن بگیریم
پس بر کافران بتاز و با آنان بستیز و ارکان ستم را ویران ساز
و وعده الهی را تحقق بخش که فرمود:
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض
و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین.
اراده کردیم بر آنان که در روی زمین ضعیف شمرده شدند،
منت گذاریم و آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.